Best Island
Beautiful Island
Beautiful Beach

Sunday, October 3, 2010

Op weg naar Australië!

20 sept 2010

Inmiddels is Andre al een paar dagen aan boord en vanochtend is Eric aangekomen uit Kota Kinabalu. We hebben hem getroffen bij het Indonesische consulaat hier in Tawau waar we onze visa moeten aanvragen. Daar komt altijd een hoop papierwerk bij kijken maar later op de dag konden we onze gestempelde paspoorten weer ophalen. In de tussentijd hebben Andre en Eric proviand voor onze trip gekocht en heb ik met hulp van de chauffeur van de jachtclub 150 ltr diesel en 50 ltr benzine gekocht en de bonte verzameling van jerry cans aan dek gehesen.
De ijskasten leveren nog wat zorgen op maar op dit moment werken ze allebei goed. Een paar dagen geleden heb ik de oude ijskast, die een paar weken geleden stuk leek te zijn gegaan, nog een keer geprobeerd en nu blijkt hij weer normaal te werken. Mysterie! Maar de watergekoelde ijskast begon problemen te geven en bleef steeds lopen zonder dat hij echt koud werd. 's Ochtends had ik al een plastic zak uit de aanzuigpijp gehaald (zoals ik al eerder schreef drijft er in alle havens hier in Borneo enorm veel huisafval rond) maar daarna deed hij het nog niet goed. 's Avonds heb ik er na de drukke dag nog een keer naar gekeken en uiteindelijk bleek er nog een elektrisch probleem te zijn. De accu's waren wat aan de lage kant en er was teveel spanningsverlies over de bekabeling. Nadat ik een paar dikke kabels gemaakt had van de accu's direct naar de compressor draaide hij weer normaal. Grote opluchting maar ook aardig moe hebben we daarna nog wat gegeten in de club. Ik had die dag ook de motor nog nagekeken, olie ververst etc en was tussendoor nog druk bezig geweest met het reorganiseren van mijn twee laptops wat ik nu eindelijk goed voor elkaar heb gekregen. Morgen ga ik uitklaren en de jongens doen nog wat laatste boodschappen en dan gaan we op weg

21 sept 2010
Vanmiddag zijn we vertrokken op weg naar Maratua.
De uitklaring ging ok maar kostte natuurlijk toch weer de nodige tijd met het heen en weer lopen van het havenkantoor via douane naar Imigresen en maken van fotokopieën etc. We zijn uitgeklaard voor Darwin want als je naar Indonesië uitklaart kijkt de Maleise Imigresen of je een CAIT (Clearance Approval for Indonesian Territory) hebt die ik niet heb aangevraagd. Als je die niet hebt, stempelt Imigresen in Maleisië je niet uit, hoorde ik van een andere boot. Dus wij gaan naar Australië! We zijn niet van plan in Indonesië in te klaren (de visa hebben we alleen voor het geval we worden gecontroleerd) en als we in Tawau terug komen zonder stempels van Indonesië hebben we pech gekregen en moesten teruggaan en klaren we weer in.
Eric heeft nog twee duikflessen geregeld en alle duikspullen liggen goed gesjord aan dek. Ik ben er alleen niet aan toegekomen de schroef schoon te maken. Dat doen we straks als we in helder water liggen. De ijskasten zitten goed vol met voorraden en we zullen niks tekort komen denk ik zo.
Mijn positie zal ik weer regelmatig doorgeven op http://www.winlink.org/dotnet/maps/PositionReportsDetail.aspx?callsign=PA2ALK
en Andre houdt een blog bij op http://www.aslump.blogspot.com/ 

No comments:

Post a Comment